5 mai 2016

Ce sunt suplimentele alimentare pentru sportivi

Suplimentele alimentare pentru sportivi sunt un complex de substante menite sa imbunatateasca randamentul sportiv. Unele dintre aceste substante sunt naturale, accesibile si legale, pe cand altele sunt preparate artificial, multe dintre ele ilegale sau interzise in cadrul mai multor organizatii sportive mondiale.

Printre cele mai utilizate suplimente nutritive pentru sportivi se numara

Complexul de vitamine B. Esential pentru functionarea organismului si pentru performanta atletilor profesionisti (in special tiamina, riboflavina, vitamina B6, B2 si acidul folic).

Cafeina. Este folosita de sportivii de anduranta pentru crestera starii de alerta si cresterea rezistentei fizice.

Creatina. Pentru unii sportivi, acest supliment ajuta la randamentul in exercitiile repetitive de intensitate ridicata, precum ridicarea de greutati, sprintul sau sporturile de forta. Unii medici sustin ca substanta ar putea determina cresterea in greutate si scaderea vitezei.

Efedrina. Desi se presupune ca ar imbunatati forta, rezistenta, timpul de reactie, capacitatea anaeroba sau timpul de recuperare dupa efort, cercetatorii nu au gasit dovezi stiintifice care sa ateste acest efect.

Glucozamina. Este utilizata in tratarea osteoartritei si regenerarea cartilajelor, de aceea este considerata un adjuvant in activitatile sportive.

Glutamina. Este clasificata ca fiind un supliment nutritiv pentru cresterea rezistentei fizice, insa efectele sale nu sunt certificate oficial.

Beta-alanina. Acest aminoacid este recomandat in sporturile care alterneaza viteza cu opririle repetate, precum fotbalul sau baschetul. Studiile au descoperit ca beta-alanina are efect in randul sportivilor profesionisti, antrenati la nivel inalt.

Proteinele din zer. Pot ajuta la dezvoltarea masei musculare si sunt recomandate dupa antrenamente, pentru repararea tesuturilor musculare lezate. Functioneaza doar in cazul antrenamentelor viguroase.

Bauturile sportive. Sunt utile in reglarea echilibrului electrolitic dupa depunerea unui nivel de efort ridicat.

Riboza. Unele studii au demonstrat ca suplimentarea ribozei (monozaharida cu 5 atomi de carboni, componenta a acizilor ribonucleici, esentiala tuturor celulelor vii), are beneficii reale pentru cresterea performantei sportive.

Carnitina. Substanta regasita in musculatura, ajuta la suplimentarea productiei de energie si la arderea grasimilor.

Cromul picolinat. Mineral regasit in numeroase alimente, regleaza metabolismul glucozei si ajuta la cresterea nivelului de energie.

Trigliceridele cu lant mediu. Cresc rezistenta fizica si ajuta la arderea grasimilor in timpul antrenamentelor de durata lunga. Aceste suplimente pot creste nivelul lipidelor in sange, de aceea nu sunt recomandate de numerosi specialisti.

Lasa un comentariu